Voor 22:00 besteld, morgen in huis

Gratis verzending in heel Europa

Bestel nu, betaal later met Klarna

5 goede manieren om menstruatiepijn te verlichten

5 goede manieren om menstruatiepijn te verlichten

Menstruatiepijn kan je plannen flink in de war schoppen. Je bent natuurlijk niet de enige die iedere maand last heeft van menstruatiepijn, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het zomaar hoeft te accepteren. Er zijn namelijk heel wat handige manieren om de pijn te verlichten.

Laten we hier 5 effectieve methodes onder de loep nemen die jouw menstruatiepijn snel en eenvoudig kunnen verlichten.

Wat veroorzaakt menstruatiepijn?

Voordat we bespreken hoe jij je menstruatiepijn kan verlichten is het een goed idee om eens na te gaan wat die menstruatiepijn nou eigenlijk is. Op die manier is het namelijk makkelijker om een oplossing te zoeken die écht werkt.

 

Je krijgt menstruatiepijn wanneer je lichaam zich klaarmaakt om het binnenste laagje van je baarmoeder los te maken. Je baarmoeder is op zich een grote spier - het myometrium. En deze spier zal dan samentrekken om dat binnenste laagje los te maken.

1. Een warmtekussen

Je wist het waarschijnlijk al wel, maar warmte kan wonderen doen. Je kan namelijk een warmtekussen op je buik leggen om die nare krampen tegen te gaan. Warmte helpt namelijk je spieren te ontspannen waardoor ze minder hevig samentrekken en je dus ook minder harde krampen hebt.

 

Een ander goed idee is om in een warm bad te duiken. Een warm bad ontspant niet alleen de spieren in je buik, maar kan ook die verschrikkelijke rugpijn wegnemen. Daarnaast is een lekker ontspannend bad nemen altijd wel leuk!

2. Beweging

Laten we eerlijk zijn: het laatste wat je wil doen wanneer je verschrikkelijke krampen hebt is van de bank komen. Toch is het een goed idee om lichtjes in beweging te blijven. Lichte beweging - denk hierbij bijvoorbeeld maar aan wandelen, rekoefeningen of yoga, zorgen voor een betere bloedcirculatie en die bloedcirculatie kan helpen om de pijn te verminderen.

 

Oefeningen zoals yoga kunnen je ook helpen ontspannen en kunnen kleine dosissen endorfines in je lichaam loslaten. Die endorfines zijn natuurlijke pijnstillers en kunnen je helpen de pijn te bestrijden. Meer hierover later!

3. Pillen slikken

Wanneer de pijn echt hevig is kan je natuurlijk ook altijd naar de pillen grijpen. Hoewel je natuurlijk een paracetamolletje kunt nemen is het bij bewezen dat voor ongesteldheid NSAID’s het best werken. NSAID’s zijn ontstekingsremmers die pijn tegengaan. Je hebt waarschijnlijk al wel enkele van dit soort pilletjes in je medicijnkastje onder de namen ibuprofen, diclofenac of naproxen.

4. Gezond Eten

Wist je dat wat je eet een directe invloed kan hebben op hoe jij je voelt en de pijn tijdens je menstruatie? Natuurlijk kan het lekker verleidelijk zijn om een hamburger of een frietje te bestellen, maar toch is het belangrijk om goede keuzes te maken wanneer je menstrueert - zeker wanneer jij je menstruatiepijn niet onder controle krijgt.

Sommige voedingsmiddelen zoals vette vis en gember kunnen ontstekingsremmend werken en de intensiteit van je krampen verminderen. Ook is het een goed idee om te kiezen voor voeding die rijk is aan calcium zoals groene bladgroenten en natuurlijk ook zuivelproducten. Heel wat studies hebben namelijk aangetoond dat calcium spierkrampen kan verminderen.

Ook magnesium is een goed idee wanneer je last hebt van je menstruatie. Magnesium werkt namelijk als een natuurlijke spierontspanner. Magnesium is vooral aanwezig in spinazie en pompoenpitten en - hier heb je even geluk, pure chocolade.

5. De TENS-machine

Tot slot kan je ook gebruikmaken van een TENS-machine. TENS staat op zich voor Transcutane Elektrische Zenuwstimulatie (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation in het Engels) en dit apparaatje geeft kleine zachte elektrische schokjes die de zenuwen in je buik stimuleren. Op die manier worden de pijnprikkels van die zenuwen geblokkeerd en heb je veel minder pijn.

 

Op zich is de TENS-machine een prima manier om je menstruatiepijn onder controle te krijgen  omdat je helemaal geen pijnstillers hoeft te slikken. Daarnaast is een TENS-machine ook lekker handig te gebruiken en erg discreet waardoor je de TENS-machine zelf op het werk kan opdoen.

 

Ben jij op zoek naar een geweldige manier om je menstruatiepijn te stoppen zonder pillen te slikken of in bed te hoeven liggen met een kersenpittenzak op je buik? Dan is de TENS-machine zeker wat voor jou!

Conclusie

 

Menstruatiepijn kan verschrikkelijk zijn. Toch zijn er verschillende manieren waarop je de pijn de baas kan. Zo kan je bijvoorbeeld pillen slikken of een TENS-machine zoals die van Ovulay gebruiken om de pijn helemaal gedag te zeggen, of kan je kiezen voor beweging, gezond eten of een warm bad om de pijn even te verminderen.

 

Ik zou hier een linkje plaatsen naar het andere artikel om te interlinken en de linkjuice te verdelen